maanantai 28. tammikuuta 2008

Päivä 64: Selkeytymistä

Kävin lääkärintarkastuksessa. Kokeet osoittivat, veri- ja maksa-arvoni ovat erinomaiset. Lääketieteellisesti tarkasteltuna olen siis aivan priimakunnossa. Alkoholin jättäminen on vaikuttanut fyysisesti erittäin myönteisesti.

Vielä huomattavampia vaikutukset ovat psyykkisesti. Ajatteluni on nyt kirkkaampaa kuin koskaan ennen. Ideoita erilaisiin asioihin pursuaa. Syiden ja seurausten ymmärtäminen on muuttunut helpommaksi. Tuntuu että luovuus kukoistaa.

Sain jopa kristalloitua idean tietokirjaksi, jota olen alkanut työstää yhdessä toverini kanssa. Samaan aikaan kaavailen, että lopulta tarttuisin pitkäaikaiseen haaveeseeni ja alkaisin kirjoittaa romaania. Olen myös käynnistänyt toisen blogin terapiasyistä ja hämmentynyt sen valtaisasta suosiosta. En kuitenkaan linkitä sitä ja tätä blogia toisiinsa, koska niillä on erilaiset tarkoitusperät ja haluan pitää ne erilisinä niin tyylillisesti kuin sisällöllisesti.

Kaiken kaikkiaan voisi sanoa tiivistetysti, että tuntuu kuin aivot työskentelevät nyt niin paljon paremmin kuin pari kuukautta sitten, että tätä oloa en tahtoisi hukata. Tuntuu että on energiaa ja tehoja käyttää moneen työn ulkopuoliseen projektiin.

Ja juomatta oleminen käy koko ajan helpommaksi. Ennen tuntui siltä, että piti keksiä tekosyitä, jos kieltäytyi juomasta alkoholia, jos sitä tarjottiin. Tuntui kuin suorittaisi jotain. Nyt on alkanut tuntua siltä, että juomattomuus on luonnollista. En enää suorita projektia, vaan alkoholittomuus tuntuu jo arkiselta. Tuntuu siltä, että jos minulle tarjottaisiin nyt viiniä, voisin kieltäytyä siitä tuntematta tarvetta perustella asiaa mitenkään.

Kerrassaan mielenkiintoinen elämänvaihe.

1 kommentti:

Anne-Elisa kirjoitti...

Hienoa kuulla että juomattomuus näkyy ja tuntuu noin selvästi ja positiivisesti voinnissasi. :)

Juomattomuuden selittelyn tarve on outo asia. Minä en ole koskaan juonut erityisen paljon ja olin monta vuotta täysin juomatta. Aina olen kuitenkin joutunut selittämään miksi en ota edes yhtä viinilasillista ja aina joku on katsonut asialliseksi painostaa edes maistamaan. Hyväksyttyjä selityksiä ovat olleet raskaus ja imettäminen, mutta edes kuskina oleminen ei kuulemma estä yhden lasillisen juomista... todellakin outo kulttuuri meillä.